Verksamhetsberättelse 2017 - 2018

22.10.2018 kl. 13:51

HEM OCH SKOLA I TÖLÖ r.f.

Verksamhetsberättelse för läsåret 2017-2018

Verksamhets- och räkenskapsperiod

Föreningens verksamhets- och räkenskapsperiod började den 1 augusti 2017 och slutade den 31 juli 2018.

Styrelsen har bestått av följande  medlemmar:

Harriet Katajisto, ordförande

Maria Sundblom-Lindberg, sekreterare

Ronja Addams-Moring, info- och webbansvarig

Tiina Luukkonen, kassör

, Pauliina Turakka-Purhonen och Nicolina Zilliacus-Korsström som föräldrarepresentanter. Laila Rebers-Holländer lärarrepresentant och Aron Granholm/Willjam Fagerström som elevrepresentant.

Ronja har tillsammans med Maria Sundblom-Lindberg skött sekreterarjobbet, webbsidan och infoärenden medan Tiina har varit kassör.

Verksamhetsgranskare

Timo Veijola har fungerat som föreningens ordinarie verksamhetsgranskare.

Styrelsens möten

Förutom årsmötet 17.8.2017  har styrelsen samlats till 9 möten. Mötesdatumen har varit 22.8 (konstituerande), 19.9, 17.10, 13.11, 14.12, 2.2, 12.3, 23.4 samt 31.5.

Verksamhet

Verksamhetsåret 2017-18 var det tredje året i den sammanslagna skolan Tölö gymnasium. Styrelsen har fokuserat på att specifikt stöda sådan verksamhet, initierad av såväl lärare som elever, som var ägnad att föra eleverna från de sammanslagna skolorna närmare varandra.

Bland de mera traditionella aktiviteterna kan nämnas att Hem och skola stödde gymnasiets traditionella Vinterbal 18.1, tvåornas Gammeldans 15.2  och hela skolans Crazy race 1.6 , som ordnas av Studerandekåren.

Föreningen har med hjälp av medlemsavgifter och stöd från Stiftelsen Tre smeder kunnat bjuda eleverna på teaterbesök, i skolans regi. Dessutom administrerar föreningen lärarnas ansökningar till

Stiftelsen Tre smeder för vissa specialprojekt, såsom resor. Bland annat bildkonstlinjens resa till konsthögskolor och konstmuseer i Köpenhamn och Humleback. Studiegruppernas resor till Berlin och S:t Petersburg. Föreningen har också bestämt att understöda anskaffningen av pulsklockor för eleverna på motion och träningsbiologikurserna.

Föreningen samarbetade hela året, som vanligt, tätt med såväl lärare som studerande. Skolan utnyttjade Förbundet Hem och Skolas föreläsarexperter och ordnade morgonsamlingar med aktuella teman.

I december ordnade föreningen en glöggkväll för lärarna och föräldrarna i hummasalen. Styrelsens vårfest på skolgården gick av stapeln den 31.5.

Vid verksamhetsperiodens början 22.8 var det ingående saldot ca 4 100 euro.

På inkomstsidan har de huvudsakliga intäkterna bestått av medlemsavgifterna à 50 euro som sammanlagt utgjorde 2 670 euro. Samt av att Stiftelsen Tre Smeder beviljat föreningen 7 200 euro,  varav 2 200 euro går till bildkonstlinjens resa till Köpenhamn och Humleback samt 3 000 euro till Geografi-resa till Berlin hösten 2018.

Dessutom överfördes en del av pengarna till höstens kommande evenemang, de redan beviljade eller att sökas av rektor eller lärare. Till exempel 3 000 euro till Ryska- gruppens resa till S:t Petersburg hösten 2018 och 1 000 euro för pulsklockorna till tränings- och motionskurserna. Detta för att inte vara tvungna att vänta på att den nya styrelsen kan börja arbeta.

Beviljade anslag

Styrelsen har valt att bevilja anslag för verksamhet som gagnar så många elever som möjligt.

De största posterna varit, teaterbesök, skolans vinterbal, samt resor som vissa lärare har gjort med sina grupper.

Bemärkelse

Styrelsen tackar skolans rektor, lärare och studerande för året som gått.

Den nuvarande styrelsen tackar också de styrelsemedlemmar som avgår vid verksamhetsperiodens slut.

Harriet Katajisto

Harriet Katajisto