Styrelsemöte 13.11.2017

Styrelsemöte, protokoll

Tid: måndagen 13. november 2017, kl 18.00 – 18.45

Plats: Sandels-salen, Tölö Gymnasium, Sandelsgatan 3, 00260 Helsingfors

Närvarande: Harriet Katajisto (ordförande), Ronja Addams-Moring (sekreterare), Nicolina Zilliacus-Korsström, Laila Rebers-Holländer (lärarrepresentant), Aron Granholm (studentkårens representant)

1. Mötets öppnande

Ordförande öppnade mötet klockan 18.00.

2. Godkännande av detta mötets agenda & senaste mötets protokoll

Ordförandes förslag till agenda, som alla hade fått på förhand per e-post, godkändes.

Det konstaterades att alla även hade fått föregående mötets protokoll på förhand per e-post, och ingen hade något att invända.

3. Styrelsen informerar och samlar information för löpande ärenden

a. Dörrkoden (dagkoden) har bytts och är nu 1809.

b. Styrelsemedlem, kassör Tiina Luukkonen har bytt arbetsplats och har därför ny e-postadress: ..........

4.     Hälsningar från studentkåren

a. Om program: i Halloween-maskeraden valdes en vinnare per årskurs. Vinterbalen närmar sig.

b. Om utdelning av frukt: studentkåren jobbar på saken, men den har inte riktigt gått vidare.

c. Mottagande av kortbetalningar är ännu i bakgrunden (på is). För att det ska fungera med iZettle behövs ett bankkonto som tillhör en enhet som har ett FO-nummer. Antalet inbetalningar kommer att vara stort, därför skulle det vara bäst om kortbetalningarna skulle få ett eget konto. HoS Tölö har bara ett konto, så det skulle bli krångligt. Kunde skolan eller stödföreningen hjälpa?

d. Det har igen förekommit klagomål om rökning nära skolan. Saken diskuterades och en askkopp påpekades vara även en brandfara.

5.     Lärarkårens hälsningar

a. Anmälningarna till studentskrivningarna pågår.

b. Makt och ondska fortsätter som tema i undervisningen. Det har hållits utrymningsövningar och 1a hjälpkurser.

c. Om program:  Fredagens fortbildning för lärare påverkar inte skolans program. 22.11 och framåt är det utvärderingsvecka. Efter den far ettorna å chilla i Salmisaari 29.11, fr.o.m. kl 11, och på kvällen är det info för 9or på Töysägatan. Det är studentdimision 5.12 kl. 11. Julkyrkan hålls 9.12 kl 10.

d. Helsingfors stad vill ha åsikter om möjliga framtida ändringar i lovtider. Detta diskuterades och vi kom till att senarelägga skoldagens start till 8:30 skulle vara mycket bättre motiverat.

6.     Ekonomi

Kassör Tiina har skickat uppgifterna per e-post. Saldot på bankkontot är 6489,92 euro. Det har kommit in medlemsavgifter: 770,- euro i oktober och 360,- i november, sammanlagt 1130,-  euro, så läget är mycket bra. Fortfarande har inga ansökningar kommit in ännu.

7.     Komplettering av möteskalendern och andra viktiga datum

Följande mötet är samma dag som glöggkvällen ska hållas: torsdagen 14.12. Göggkvällen börjar kl 17.

8.     Saker att göra

a. Förbereda nästa möte torsdag 14.12 - julglögg för lärare + föräldrar – alla som kan

b. mötesprotokollen i skick med underteckning – Harriet sköter

9.      Övriga ärenden

Metoo kampanjen - infotillfälle för eleverna blev inte av p.g.a. familjeskäl för den tänkta talaren. Vi undersöker andra möjligheter.

10. Mötets avslutande

Ordförande avslutade mötet klockan 18.45.