Infobrev 2 2016

21.01.2016 kl. 16:26

Info från Hem och skola

Gott nytt år 2016, fastän året redan är på god väg. Här kommer lite info om vad vi håller på med i Hem och skola i Tölö rf under det här läsåret.

Hem och skola har ju som uppgift att både stärka samarbetet mellan hemmen, dvs föräldrar och elever, och skolan. Vi samarbetar med både lärarna och elevkåren. Tillsammans med båda de instanserna har vi under hösten varit med och ordnat två Tölökvällar, dit ensamkomna, minderåriga flyktingpojkar från Diakonissanstaltens boende har varit inbjudna, tillsammans med en del av eleverna från skolan. Första kvällen lagade vi mat tillsammans, musicerade, målade och umgicks. Andra kvällen delades mellan musicerande och papparkaksbak. Båda kvällarna var väldigt lyckade och nu inför Fastlagstisdag kommer vi att ordna en till med pulkåkning, vegetarisk ärtsoppa och fastlagsbullar på programmet. Från lärarhåll är det Niki Luther som är främsta primus motor för kvällarna, men Annika Blomqvist och flera andra lärare har också varit aktivt med.

Bland de mera traditionella punkterna i Hem och skolas verksamhet hör att stöda elevernas vinterbal ekonomiskt. Det gjordes också i år. Balen, som hölls 12.1, ordnades i praktiken helt av elevkåren och var lyckad.

Dessutom stöder Hem och skola ju olika initiativ från lärarna, som teaterbesök, anskaffning av specialmaterial och liknande. Vid senaste möte beslöts bl.a. om att bidra med pengar för att skolan ska kunna köpa in två robotpaket för undervisning i programmering.

Hem och skola i Tölö rf finansierar sin verksamhet dels med bidrag från Stiftelsen Tre smeder, och dels med medlemsavgifter som samlas in på frivillig basis. Tack alla ni som har bidragit med 30 euro, och ni som ännu vill bidra, får naturligtvis gärna göra det. Kontonumret är FI51 4055 5050 0033 54.

På vår webbplats h ttp://tolo.hemochskola.fi/start/ kan ni också följa med vad vi gör, bl.a. i form av våra mötesprotokoll och infobrev.

Har ni idéer eller synpunkter för vår verksamhet får ni också gärna ta kontakt, och ni lärare, kom gärna in med fler ansökningar om bidrag om ni har roliga projekt på gång under vårterminen.

Hälsningar och god fortsättning på vintern!

Hem och skola i Tölö rf
genom Nicolina Zilliacus­Korsström, ordförande nicolina.zilliacus­korsstrom@yle.fi

[page1image9856]